მთავარი > წმიდათა ცხოვრება, მთავარი გვედის ფოტო > ცრუ აღთქმის ქვეყანა
ცრუ აღთქმის ქვეყანა29-12-2016, 00:07 |
1956 წლის გაზაფხულზე პენსილვანიაში, წმ. ტიხონის მონასტერში. მშვიდობით მიიცვალა მართლმადიდებლური ეკლესიის დიდი მოაზროვნე და სერბი ხალხის გამოჩენილი მოღვაწე, ეპისკოპოსი ნიკოლოზი (ველიმიროვიჩი). იგი იყო ბერნის უნივერსიტეტის ღვთისმეტყველების დოქტორი, ოქსფორდის უნივერსიტეტის ფილოსოფიის დოქტორი, კოლუმბიის უნივერსიტეტის დოქტორი "გონორის კაუზა". მისი წიგნებით, სტატიებით, ლექციებით და რაც მთავარია, მისი ცხოვრების არსით, მას შეიძლება ეწოდოს ჩვენი დროის მოციქული.
მეცნიერული ხარისხების მიღების შემდეგ იგი გაემგზავრა მშობლებთან, ძველი სერბეთის უბრალო ხალხთან ღვთის სიყვარულისა და ღრმა რწმენის სასწავლად.
1909 წელს აღკვეცის შემდეგ იერომონოზონის ხარისხში რუსეთში მან თითქმის ორი წელი დაჰყო და სამუდამოდ რუსი ხალხის მეგობარი დარჩა. ეპისკოპოსობის მიღების შემდეგ ჩაიბარა სერბიის უძველესი, ოქრიდის კათედრა. მოგვიანებით იგი ჟიჩის კათედრაზე გადაიყვანეს. იქ მან აღადგინა წმ. საბას უძველესი სავანე.
მეორე მსოფლიო ომის დროს მეუფე ნიკოლოზი სერბეთის პატრიარქ გაბრიელთან ერთად გერმანელებმა დააპატიმრეს. ჯერ ვოილოვიცის მონასტერში ჩაკეტეს, ხოლო იქედან გადაიყვანეს გერმანიაში, საკონცენტრაციო ბანაკში. გათავისუფლების შემდეგ მეუფე ნიკოლოზი ლონდონში მიიწვიეს, შემდეგ - ამერიკაში, სადაც სიცოცხლის ბოლომდე იმყოფებოდა.
მეუფე ნიკოლოზმა სერბიაში დიდი სახალხო რელიგიური მოძრაობა - "ღვთისმლოცველები" დააარსა, მისი განშტოებები არა მარტო ქალაქებში, არამედ სოფლებშიც იყო. ეს მოძრაობა აერთიანებდა მორწმუნეებს, ჰქონდა ტიპოგრაფია, გამოსცემდა რელიგიურ ლიტერატურას, ავრცელებდა სახარებას, ამაღლებდა ხალხის ზნეობრივ ცხოვრებას.
გარდაცვალებამდე ცოტა ხნით ადრე მეუფე ნიკოლოზმა გადმომცა ხელნაწერი. ეს იყო თქმულება "ნედოდჟიის (ცრუ ართქმის ქვეყანა) ქვეყანაზე" - ქვეყანაზე, რომელსაც ვერასოდეს მიაღწევ.
გთავაზობთ ნაწყვეტს ამ ხელნაწერიდან, სადაც ლაპარაკია მაღალი იდეალების მიერ ადამიანური მირაჟების დამარცხებაზე.
"ჩვენ გვინდოდა, მაგრამ არ შეგვიძლია ჩვენი თხრობა დავიწყოთ, როგორც ძველი მემატიანეები იწყებდნენ: "ამა და ამ წელსა საუფლოსა..." არა, წელი, როდესაც მოხდა ის, რაზედაც ჩვენ მოგითხრობთ არ იყო "საუფლო წელი", თუ არ ჩავთვლით, რა თქმა უნდა იმას, რომ ღმერთი ჩვეულებისამებრ თავისი მზით ათბობდა ბოროტებსა და კეთილებს, უგზავნიდა წვიმას მართლებსა და ცოდვილებს. სხვა დანარჩენი, რომლის შესახებაც ვისაუბრებ, იყო არა ღვთიური, არამედ ადამიანური. ღმერთმა დაუშვა, ადამიანებს განეხორციელებინათ თავიანთი ცოდვილი სურვილები და არა ღვთის ნება. ბევრი დილა-საღამოს კითხულობდა "მამაო ჩვენოს", ეუბნებოდა ღმერთს: "იყავნ ნება შენი, ვითარცა ცათა შინა (ანგელოზებს შორის), ეგრეცა ქვეყანასა ზედა"(ადამიანთა შორის), მაგრამ სამყაროში უფრო მეტნი ისეთები იყვნენ, რომლებსაც სურდათ განეხორციელებინათ მხოლოდ თავიანთი ადამიანური, ცოდვილი სურვილები, შეედგინათ მხოლოდ თავისი ადამიანური გეგმები და აღესრულებინათ მხოლოდ თავისი ადამიანური საქმეები. ღვთის მაგივრად ადამიანები მხოლოდ საკუთარ თავს ან სხვა ადამიანებს ადიდებდნენ და ამბობდნენ, რომ ამას სხვების ბედნიერებისათვის აკეთებდნენ, ანგრევდნენ, კლავდნენ და ანადგურებდნენ - ღვთის წმიდა ნების საწინააღმდეგოდ.
აი ამის გამო მრცხვენია ჩემი თხრობა დავიწყო ძველი მემატიანეების სიტყვებით: ამა და ამ წელსა საუფლოსა, არა, მე არ მინდა მართალი ღმერთი ადამიანების ბოროტებასა და იმ წლების სიცრუეზე პასუხისმგებელი გავხადო, ამიტომ ვიტყვი: ადამიანურსა წელსა ათასცხრაასორმოცდაოთხსა, ივლისის თვეში გერმანელი ხალხის ბელადზე, ადოლფ ჰიტლერზე, მოხდა თავდასხმა. შეთქმულებს შორის ცნობილი გენერალი რომმელი იყო. ცნობამ ჰიტლერის მკვლელობის შესახებ მთელი ქვეყანა გაახარა. ამ ამბავმა გერმანულ საკონცენტრაციო ბანაკებში შემოაღწია, სადაც მილიონი სხვადასხვა ეროვნების მისჯილი და ტყვე გათავისუფლებასა და სამშობლოში დაბრუნებას მოუთმენლად ელოდა. ჰიტლერი გერმანელებში სხვა ხალხების მიმართ სიძულვილს აღვიძებდა, შედეგად საპასუხო სიძულვილი მიიღო.
როცა ჭორმა ჰიტლერის სიკვდილის შესახებ "ფიხტენვალდის" (არყის ტყე) ბანაკშიც შეაღწია, სიხარული ყველა ბარაკში გავრცელდა და იგი ისეთი დიდი იყო, რომ დამალვა შეუძლებელი გახდა განსაკუთრებული ზეიმი შეინიშნა ბარაკ #99-ში.
ჰიტლერი ცოცხალი აღმოჩნდა. მალევე მოვიდა ბრძანება პასუხისგებაში მიეცათ ყველა, ვინც რაიმეთი მაინც გამოხატა სიხარული ბელადზე თავდასხმის გამო. შეუდგნენ ბრძანების შესრულებას. სისხლიანი ანგარიშსწორება დაიწყო. რამდენიმე დღე-ღამის განმავლობაში შუაღამის სიჩუმეში ავტომატების ხმა ისმოდა, ადამიანები ასრულებდნენ არა ღვთის, არამედ საკუთარ, ბოროტ ნებას.
#99 ბარაკში, ძირითადად, სერბები იყვნენ. მათთან ერთად რამდენიმე ამერიკელი, რუსი, ინდუსი, უნგრელი, ნორვეგიელი, პოლონელი იყო. ბარაკის მამასახლისად გიმნაზიის ყოფილი მასწავლებელი სერბი კაპიტანი სპასო სპასოვიჩი ითვლებოდა.
მთლიანად ბანაკის კომენდატი უნივერსიტეტის პროფესორი, ისტორიკოსი, დოქტორი იოჰან ადლერი იყო. დოქტორი ადლერი სპასოვიჩს ძალიან აფასებდა ცოდნის და უფრო მეტად პატიოსნებისა და თავმდაბლობის გამო, მაგრამ ბრძანება ბრძანება იყო. ბანაკის კომენდატს შფოთისთავების ლიკვიდირება დაევალა, უპირველეს ყოვლისა კი #99 ბარაკის პატიმრებისა.
ქრისტიანი, ლუთერანი, დოქტორი ადლერი სამართლიანობასა და წესრიგს პურიტანულად აფასებდა. ამ თვისებებს ადამიანში ყველა სხვა ნებისმიერ განყენებულ სქოლასტიკურ განსჯებზე მაღლა აყენებდა. იგი კარგად იცნობდა სპასოვიჩს და გადაწყვიტა, რადაც უნდა დაჯდომოდა, აეცილებინა მისთვის სასჯელი. ადლერს არ უნდოდა, რომ ამ მართალი ადამიანის სისხლი მასა და მის შვილებზე ყოფილიყო, მაგრამ იგი ჰიტლერის ხელქვეითი იყო და გარკვეულწილად მისი შინასახელმწიფოებრივ - ეკონომიკური რეფორმის თანამოაზრე.
როგორ გადაერჩინა ყევლაზე დამნაშავე ბარაკის მამასახლისი გერმანელ ოფიცერს? უძილო ღამის შემდეგ ალდერმა შესაბამის ინსტანციებს საქმის გამოძიების შვიდდღიანი ვადის მიცემის თხოვნით მიმართა. თხოვნა დააკმაყოფილეს. უფროსობაში ისეთებიც იყვნენ, ვისაც შურდათ ადლერის. იმის ანგარიშით, რომ შემდგომში ადლერს პატიმართა მიმართ სირბილესა და უყურადღებობაში დაადანაშულებდნენ ბანაკში, გამოძიებაში მონაწილეობის მისაღებად გამოგზავნეს გესტაპოს ობერშტურმბანფიურერი. ადლერმა ბანაკის სამხედრო სასამართლო სახელმწიფო საიდუმლო პოლიციის წამრომადგენელთან ერთად მოიწვია. სასამართლო სპასოვიჩის დაკითხვით დაიწყო.
- რა გქვია? - ჰკითხა გამომძიებელმა კაპიტანს.
- სპასო სპასოვიჩი.
- რას ნიშნავს შენი სახელი?
- ის ნიშნავს იესო იესოს ძეს.
- ებრაული სახელია?
- ოდესღაც იყო ებრაული, ახლა ქრისტიანულია.
- რა ეროვნებისა და სარწმუნოების აღმსარებელი ხარ?
- ვარ სერბი, მართლმადიდებელი.
- უმაღლესი განათლება გაქვს?
- დიახ.
- სპეციალობა?
- ღვთისმეტყველი და ისტორიკოსი ვარ.
- ორი სპეციალობა რატომ გაქვს?
- მე ვთვლი, რომ ეს ორი მეცნიერება, ისტორია და ღვთისმეტყველება განუყოფელია და რომ ერთის ჭეშმარიტად გაგება მეორის გარეშე შეუძლებელია.
- რომელ პოლიტიკურ პარტიას ეკუთვნი?
- არცერთს.
- რატომ?
მე დარწმუნებული ვარ, რომ ყველა პოლიტიკური პარტია გვპირდება იმაზე მეტს, რისი შესრულებაც ძალუძს; ხშირად მათ ადამიანები მიუწვდომელ ქვეყანაში მიჰყავთ.
- რა გინდათ ამით თქვა?
- ცრუ აღთქმის ვფიქრობ, არის საყოველთაო ბედნიერების ადგილი, რომელსაც პოლიტიკური აგიტატორები ყოევლთვის ყველას პირდებიან, თავად კი თვალითაც არ უნახავთ იგი.
ამ დროს გამომძიებელს აცნობებს, რომ სპასოვიჩის ბარაკში, მისი ლეიბის ქვეშ ნაპოვნია ხელნაწერი. აი, რა ეწერა მასში: "წმიდა წერილში ღმერთი არაერთხელ ამბობს, რომ ადამიანები უცხო მოგზაურები და სტუმრები არიან დედამიწაზე. წმ. წერილის არმცოდნეც, თუ მას განსჯის უნარი აქვს, თვითონ მივა ამ სიტყევბის ჭეშმარიტებამდე. მივა და გამწარებული დაიწყებს მომდევნო სამ კითხვაზე პასუხის ძიებას: თუ მოგზაურები ვართ, სად არის ჩვენი გზის მიზანი? თუკი უცხონი ვართ დედამიწაზე, სადღაა ჩვენი სამშობლო, მუდმივი სამყოფელი? და თუ სტუმრები ვართ, ვისთან ვართ სტუმრად?
ბალკანეთში უბრალო ხალხს ცხოვრების ამ სამ ძირითად კითხვაზე გარკვეული, მკაფიო პასუხი აქვს. არ იციან ბევრი, მაგრამ იციან მთავარი, - ესაა უბრალო ადამიანების უპირატესობა. პირველ კითხვაზე, ჩვენი ცხოვრებისეული გზის მიზნის შესახებ, ხალხური სიბრძნე პასუხობს: ჩვენ ვართ შექმნილი არა მარტო ამ წუთისოფლისათვის, არამედ სხვა მარადიულისათვის. პასუხი მეორე კითხვაზე, თუ სადაა ჩვენი საბოლოო სამკვიდრებელი, ასეთია - ჩვენი სამშობლო იქაა, სადაც ჩვენი მშობელია. ჩვენი შემოქმედი კი - ღმერთია. ჩვენი ნამდვილი სახლი - ღვთიურ მარადისობაშია. მესამე კითხვაზე, თუ ვისი სტუმრები ვართ დედამიწაზე, ხალხური სიბრძნე ბრძანებს, - დიდება ღმერთს - ჩვენ მისი სტუმრები ვართ.
ეს უბრალო, არაორაზროვანი პასუხები ცხოვრების არსის ღრმა და სრულ შეცნობას, იმ ცხოვრებისულ ფილოსოფიას გამოხატავს, რომელსაც არასდროს არავინ მიუყვანია იმედგაცრუებამდე ან თვითმკვლელობამდე. საუკუნეების განმავლობაში პრაქტიკული და საზოგადოებრივი ცხოვრება ამ ცხოვრებისეულ ფილოსოფიაზე დაყრდნობით ჩამოყალიბდა, ვისაც სურს ხალხის შეგნებისა და რწმენაზე ამაღლდეს, იგი დაინთქმება უფსკრულში. ეს მატერიალისტებმა და აგნოსტიკოსებმა გააკეთეს. მათი "მშობელი" ევროპა იყო.
მატერიალისტებს სამ ძირითად კითხვაზე ასეთი პასუხი აქვთ: ჩვენ მოგზაურები კი არა, ამ მიწის ნაყოფი ვართ. როგორც მატლი, მოლუსკი თუ მიკრობი. მიწა გვშობს, როგორც ნაყოფს და გარკვეული დროის შემდეგ უკანვე მიგვიღებს. მიწიერია ჩვენი ადამიანური საწყისი და დასასრული. არა, ჩვენ არ ვართ უცხო სტუმრები დედამიწაზე, - ამბობენ მატერიალისტები - ჩვენ ამ მიწის ბატონ - პატრონები ვართ!
ასე ფიქრობენ მატერიალისტები, რომლებსაც სულის უკვდავებისა არ სწამთ. აგნოსტიკოსები კი ოდნავ სხვანაირად: ვიცით, რომ მოგზაურები ვართ, მაგრამ არ ვიცით სად არის ჩვენი საწყისი და გზის მიზანი. ვამჩნევთ, - ამბობენ აგნოსტიკოსები - რომ უცხო სტუმრები ვართ, მაგრამ არ ვიცით სად არის ჩვენი ჭეშმარიტი სამშობლო. ვგრძნობთ, რომ ვიღაცის სტუმრები ვართ, ხოლო ვისი, არ ვიცით.
საუკუნეების განმავლობაში ქრისტიანული ევროპა კითხვებზე სიკვდილ - სიცოცხლის შესახებ მკაფიო პასუხებს აძლევდა, აძლევდა უფრო ნათელ და ლოგიკურ პასუხებს, ვიდრე ძველი პოლითეისტური ელადა, ეგვიპტე, ირანი ან ინდოეთი. ევროპა მაშინ ღვთიური ლოგოსით ხელმძღვანელობდა, რომელიც გარდამოხდა მიწაზე იმიტომ, რომ ზეციური ლოგიკით შეეცვალა მიწიერი მცდარი ლოგიკა. ჭეშმარიტება თვითონ განცხადდა, ღვთიურ ლოგოსს, ქრისტეს, სურს მისცეს სიმშვიდე ადამიანის სულს, რომელიც დაღლილია უსულო საგნებში ჭეშმარიტების უნაყოფო ძიებითა და შემოქმედის ნაცვლად ქმნილებების თაყვანისცემით. ქრისტემდე ადამიანები აღმერთებდნენ ნივთებს, ცხოველებს და ადამიანებს, ცდილობდნენ ხრწნადში ეპოვათ ჭეშმარიტება. სიტყვა ღვთისა განეცხადა ადამიანებს ბუნების ბრმა ბატონობისგან ადამიანის გონების გასათავისუფლებლად, რათა იგი თვით უმაღლესი გონის - ერთადერთი ჭეშმაირიტი ღმერთისაკენ მიემართა. ქრისტე ამ სამყაროში მოვიდა, რომ დაეხმაროს ადამიანებს ჭეშმარიტების სიმბოლოებისა და სახეების ამოცნობაში, რათა მათ მოყვასის სიყვარული შემოქმედი ღმერთის უწმინდესი არსის სიყვარულისათვის ასწავლონ.
ბოლო ასწლეულში დასავლეთ ევროპას უთანხმოება მოუვიდა ეკლესიასთან და მასთან უმოწყალო ბრძოლაში ჩაება. ამ ომის შედეგად ევროპა სისხლში ჩაიძირა, როგორც ოდესღაც ჰუნებთან და სარაცინებთან ბრძოლის დროს. ძმების სისხლმა დაბინდა ევროპის სულიერი ჰორიზონტები. ღვთის სიტყვას, უფალს, ბევრი ჭკვიანი, მაგრამ გაბოროტებული ადამიანი განუდგა. ეკლესიის შვილებმა ზეციური ლოგიკა დაუტევეს და წარმართობის ამაოების ლოგიკას დაუბრუნდნენ. ადამიანებს დაემართათ ის, რასაც ასე მხატვრულად აღწერს პეტრე მოციქული "... ძაღლი მიექცა ნათხევარსა თვსსა და ღორი ინწუბა სანგორელსა მწუირისასა" (2 პეტრე 2,22). ერთადერთი ცოცხალი ღმერთის შეცნობის შემდეგ ევროპა კვლავ სამყაროს უძლურ სტიქიებსა და ქმნილებების მიწიერ ბუნებას დაუბრუნდა. რათა მისთვის ეკითხა ჭეშმარიტების შესახებ. და, საბოლოოდ, თავად ეს ბუნება, თავმოყრილი "მატერიის" სახეში, აღიარა თავის ღმერთად.
ერთის მხრივ, არა ყოველთვის მართალმა და ქრისტეს სულის ერთგულმა, ხშირად ზედმეტად მკაცრმა საეკლესიო იერარქიამ, ხოლო მეორე მხრივ, გაბოროტებულმა ინტელიგენციამ ევროპა აქცია "სახლად, რომელიც შიგნით გაიყო". მრისხანედ ჟღერს დღეს მოციქულის სიტყვები ძველი დროის წარმართების შესახებ, რომლებსაც თავი ყველაზე ბრძნად მოჰქონდათ და შეიშალნენ. მოციქულის ეს სიტყვა ჩვენც გვეკუთვნის, უფრო საშინელია ერთი წმიდა და შორსმჭვრეტელი ადამიანის წინასწარმეტყველება ახალი წარმართობის შესახებ. "მოვა დრო, - ამბობდა ანტონი დიდი, - როცა სამყაროს ისეთი ცდომილება მოიცავს, როცა ადამიანები ბრძენს გიჟად შერაცხავენ, ხოლო საკუთარ თავს - ბრძენად."
მატერიალისტებსა და აგნოსტიკოსებს თავიანთი სიბეცის სხვებისაგან დამალვა და უბედურების მხოლოდ საკუთარ თავში ტარება რომ შესძლებოდათ, ეს უბედურების ნახევარი იქნებოდა. გაბოროტებული და მებრძოლი სულით დევნილები, ისინი ადამიანებს თავიანთ აზრებს თავს ახვევდენ, სურვილი აქვთ, ასწავლონ და უწინამძღვრონ ხალხს. ამით ისინი კაცობრიობას დიდ ზიანს აყენებენ.
კალმით და სიტყვით აღჭურვილები ადამიანებს აღთქმული ქვეყნის მიმზიდველ აჩრდილებს, დედამიწაზე სამოთხეს, გავარვარებულ უდაბნოში ოაზისს უხატავენ... ხოლო როცა ძალაუფლებას და მართვის სადავეებს ხელში ჩაიგდებენ, მათი ჯადოსნური მირაჟები ჩქარა იწყებენ დნობას და თვალის დახამხამებაში ქრებიან. მკაცრი სინამდვილე უწყლო უდაბნოსავით გადაიშლება და ადამიანის წამებასა და წვას იწყებს იმედგაცრუებული ხალხი ცარიელი ოცნებებისთვის წყევას უგზავნის ბელადებს, რომლებსაც ისინი არა აღთქმული მიწისა და მიწიერი სამოთხისკენ, არამედ - ცრუ აღთქმის ქვეყნისაკენ მიჰყავთ.
ეპისკოპოსი იოანე სან-ფრანცისკოელი (შახოვსკოი)
წმ. ეპ. ნიკოლოზ (ველიმიროვიჩის) მიხედვით
Xareba.net - ის რედაქცია უკან დაბრუნება |